Qigong Akademien : Lev mer från hjärtat

Släpp djupa låsningar i käkarna, nacken och halsen på en minut

Vill du lära dig en enkel och underbart skön övning för att komma åt djupa låsningar och spänningar i käkarna, i nacken och i halsen? Som dessutom berör och aktiverar djupa strukturer i hela kroppen? Som dessutom hjälper dig att släppa stress?

Tungövningen är mycket enkel, tar dig max två minuter och du kan känna resultatet direkt. Du kan göra övningen stående, sittande eller liggande. Vi föredrar själva att göra övningen liggande, men det är inget krav. övningen är jätteskön att göra när som helst. Speciellt innan du somnar på kvällen eller innan du går upp på morgonen.

Övningen:

  1. Tryck tungspetsen upp mellan tänderna och överläppen, förbi senan, så högt upp som du kan komma med tungspetsen, till området där överkäken och läppen möts.
  2. Styr tungspetsen åt höger, långsamt och med ett lätt tryck, längs linjen som formas av överläppen och överkäken. Låt tungspetsen röra sig i en full cirkel, överkäke, kind, underkäke, kind, överkäke ända tills du är tillbaka till startpunkten ovanför senan i överläppen.
  3. Gör likadant åt vänster.
  4. Tryck tungspetsen ned mellan tänderna och underläppen, förbi senan, så djupt ned som du kan komma med tungspetsen, till området där underkäken och läppen möts.
  5. Styr tungspetsen åt höger, långsamt och med ett lätt tryck, längs linjen som formas av underläppen och underkäken. Låt tungspetsen röra sig i en full cirkel ända tills du är tillbaka till startpunkten.
  6. Gör likadant åt vänster.
  7. Slappna av en liten stund och lägg märke till hur det känns i nacken, halsen käkarna och hela kroppen när cirkulationen kommer igång.

Ett par nycklar:

Skriv gärna ett mail och berätta om dina egna erfarenheter av övningen.

Må gott / Gunnar Norberg & Christina Norberg

P.S.Tipsa gärna dina vänner om övningen och Bloggen. Bra saker är värda att spridas till så många som möjligt:-)



71 svar till “Släpp djupa låsningar i käkarna, nacken och halsen på en minut”

  1. Helena Pettersson skriver:

    Hej! Jag har ofta haft ont i käkarana den sista tiden och känt mig väldigt spänd och det nästan låser sig, det har även knakat i käkarna när jag gapar. Jag har tänkt att jag nog måste uppsöka läkare. Men så kom jag att tänka på denna övning jag lärt mig av er och jag gjorde den några ggr. vips så är känns det mycket bättre och jag är mjuk och smidig i käkarna utan knak. Super övning!

  2. Thomas Eriksson skriver:

    Hej!
    Min vänstra käke knakar / knäpper när jag tuggar.Kan man träna bort detta problem ???

    • admin skriver:

      Hej kära Tomas!

      Normalt så är det möjligt med övningen, men det kan behövas kompletterande övningar för att balansera om käken.

      Mycket Qi och Kärlek
      Gunnar & Christina

  3. Petra skriver:

    Åh gud så skönt! Jag gnisslar tänder och vaknar ofta med spänningshuvudvärk. Det här ska jag fortsätta med.

  4. Israa Hakim skriver:

    Jättebra övning! Tack!!

  5. anders stegberger skriver:

    det hände mej en sak nu small bara till i nacken gjorde grymt ont sen över gick det till halsen blev nästan förlamad under typ 5 min vad kan det vara då blev rädd

    • admin skriver:

      Hej kära Anders!

      Övningen löser upp väldigt djupa låsningar i den övre delen av halskotpelaren. När något släpper som varit låst under lång tid så kan det bli en lite mer dramatisk reaktion när strukturerna i halsen balanserar om sig. Vi ser det som en läkningsreaktion.

      Övningen i sig är så pass skonsam att du inte ska kunna skada dig på den, men den kan visa var gamla skador ligger tack vare att den löser upp spänningar och får igång cirkulationen. Det kan vara värt att gå till en bra naprapat eller kiropraktor för att kolla upp nacken.

      Om du fortsätter att göra övningen, som kan hjälpa dig att läka eventuella problem, så rekommenderar vi att du gör små rörelser till att börja med och först gradvis tar ut rörelsen mot ytterlägen.

      Mycket Qi och Kärlek
      Gunnar & Christina

  6. Jenny skriver:

    Haft spänningshuvudvärk och spända käkar i flerad dagar nu och detta var helt fantastiskt! Släppte på en gång! Ska verkligen minnas denna övninge. Tack för tipset!

  7. Berit Tarvainen skriver:

    Har muskelreumatism och nervinklämning i axlarna och denna övning har verkligen hjälpt mig vad gäller stelheten i nacken. Nu är reumatismen på återgång efter 1,5 år och nervinklämningen håller också på att läka ut. Båda dessa åkommor läker ju ut av sig själv men det tar tid, och då är det värdefullt med övningar som hjälper till att upprätthålla rörligheten i leder och muskler under tiden. Stort tack!

  8. Jane skriver:

    Jag har gjort övningarna, men fick värre hals och tungspänningar – blev orolig och sökte läkare, men de hittade inget. Vad gör jag för fel?

    • admin skriver:

      Hej kära Jane!

      Starta med små rörelser för att värma upp tungan och alla strukturerna i halsen, innan du tar ut rörelsen till ytterlägen. Det viktigaste i träningen är att få igång cirkulationen, så små rörelser kan ge dig väldigt god effekt.

      Mycket Qi och Kärlek
      Gunnar & Christina

  9. Stran Cetin skriver:

    Jag har bettskena för att motverka all spänning jag har i käke, nacke och huvud men funkar sådär. Detta tips var dock sjukt effektivt! Delar på min facebook nu! 🙂

  10. Andrea skriver:

    Om det gör ont i övre delen av halsen när man gör det här, betyder det då att man gör fel (liksom spänner sig ännu mer) eller är det ett tecken på att jag har spänningar där som börjar släppa?

    • admin skriver:

      Tungan går hela vägen ned till struphuvudet, så det är helt normalt att det kan kännas en hel del i halsen (träningsvärk), när man sätter igång med övningen. Det brukar gå över på några gånger. Om du börjar med att göra rörelsen lite mindre så kommer det fortfarande ge dig en god effekt med är inte så krävande i starten.
      Må gott / Gunnar & Christina

  11. Maria skriver:

    Vilken fantastisk övning, har haft problem länge men med denna enkla övning känns de redan bättre. Tack!

  12. Malin skriver:

    Tack snälla för det här inlägget! Min käke har varit låst sen igår morse och jag har provat allt. Men så fort jag gjorde första stegen i övningen så klickade den tillbaks! Så himla skönt! Det här ska jag fortsätta med så kanske jag blir kvitt knäppningarna också.

  13. Tim skriver:

    Trodde aldrig jag skulle bli kvitt knaket i käkarna som hållit i sig i flera månader. Har även behövt tänka till innan jag gapar för ibland känns det som att käken ska hoppa ur led eller nåt (när det knakar jättehögt), har därför undvikit att äta sega saker. Men efter denna övning känns allt precis som innan knaket/stelheten uppstod och jag kan öppna munnen hur stort som helst. Det känns helt underbart! TACK!

  14. Kaisa Sundholm skriver:

    Hjälper mig med mina spända halsmuskler. Tack❤️

  15. Vicki Hansen skriver:

    Akkurat. Startet

  16. Vicki Hansen skriver:

    Just startet å prøve øvelsene

  17. Johan skriver:

    Känns som mjölksyra i bakhuvudet och nacken

    • admin skriver:

      Det är normalt och ett bra tecken på att du får igång cirkulationen i områden som varit låsta. Det brukar gå över på några gånger.
      Må gott / Gunnar & Christina

  18. Katarina Stedt skriver:

    Jag har alldeles för ont i käken för att kunna göra övningen. Tror ni att det är bra att försöka ändå några dagar?

    • admin skriver:

      Prova att göra väldigt små rörelser i början och när det börjar kännas bättre i käkarna så gör du rörelsen större. Det viktiga är att börja få igång cirkulationen och det får du även med väldigt små rörelser.
      Må gott
      Gunnar & Christina

  19. Amanda Malmsten skriver:

    Oh det känns bra! Har jättemycket spänningshuvudvärk
    Tack så mycket!

  20. Andreja skriver:

    Fick jätteont när jag gäspade. Smärtan la sig frampå halsen och i samband med sväljning. Försökte vänta ut det och vila, samt massera men inget hjälpte. Gjorde denna övning och vid första tungrörelsen kände jag något ”poppa” till och låsningen släppte. Ska för alltis ta med mig denna övning!!!! Tack så sjukt mycket❤

  21. Irmeli skriver:

    Funkar det även om man har tungpiercing?
    Med vänlig hälsning, Irmeli

    • admin skriver:

      Hej kära Irmeli!

      Visst gör det det!

      Mycket Qi och kärlek
      Gunnar & Christina

      • Linda skriver:

        Ang tung piercing så va de jätte svårt o fastnade bara så plocka ut den och då fick de myclet bättre ! Brukar försöka sträcka ut tungan så mycket de går både med och utan piercingen lite då o då för att lätta på trycket eller va man dka sejlöa, för de känns iaf för mej så mycket skönare att göra de och värma upp lite innan denna övningen för ja får liksom kramp ?? Och bränner / känns som mjölksyra och de blir svårare och svårare att ens röra eller flytta tungan och de blir så ”tungt”i och jobbigt att ja får stanna och andas och vila för att klara av att fortsätta resten av varvet … men hur som helst redan efter första 4 varven både höger och vänster så känner ja mej mycket lättare i tunga käkar halsen och nacken min hoppande super spända vänster käke slutade knarra och knäckas och fastna en liten stund för trycket släppte ! Super skönt !

  22. Maria skriver:

    Har problem med tinnitus orsakat av spänning i halsmusklerna. Tror ni denna övning kan hjälpa mig? Kan jag göra den varje dag?

    • admin skriver:

      Hej kära Maria!

      Det är helt klart värt att pröva!

      Du kan göra övningen varje dag och du kan alltid börja väldigt varsamt med små rörelser för att värma upp alla strukturer, innan du tar ut rörelsen i ytterlägen.

      Mycket Qi och Kärlek
      Gunnar & Christina

  23. kalle skriver:

    hej! börjar skaka i huvet och nacken när jag gör övningen, är väll så pass spänd men lär fortsätta så det släpper 🙂

  24. Annelie skriver:

    Hej!
    Spännande övning, jag gled in hör eftersom jag är riktigt spänd i hals och nackmusklerna. När jag gör denna övningen så mår jag riktigt illa, inte under tiden med direkt efter.

  25. Hampus skriver:

    Hej!

    Har haft problem med min käke/hals i över 3.5 år nu gått till flertalet läkare för undersökning. Så hitta jag denna övning aldrig känt mig så avslappnad efter. Gjorde väldigt ont i början men efter börjar hela kroppen pira! Kan verkligen rekommendera denna! Varför är det inget som läkare lär ut? Istället har jag fått käka ipren de senaste åren.

  26. My skriver:

    Har haft knakande käke sedan jag var liten, blivit mycket värre med åren av all stress. Senaste tiden smäller det högt när jag gapar. Testade övningen på bussen och är redan bättre! Helt sjukt! Tack!!

  27. Hanna skriver:

    Helt otroligt, har haft spänningar länge o axlar, nacka och nu senaste veckorna runt halsen. Har i några dagar även fått som en muskelryckning från nacken fram mot halsen, nedanför struphuvudet, har känts fruktansvärt obehagligt. Så fann jag denna övning som jag gjort flera gånger under kvällen. Helt magiskt vad mycket spänningar som släppte! Tack, denna övning ska jag fortsätta med.

  28. Li skriver:

    Wow!
    Akuttid, massör, sjukskriven, galet ont i nacke, halsmuskler, käken..detta hjälper mej!!!

  29. Åsa Nygård skriver:

    Hej!!

    Äntligen hittat en övning som gör att min spännings huvudvärk släpper o spända muskler i nacken försvinner!!
    Tusen tack den här övningen sätter jag till mina övningar för nacke o axlarna 🙂

  30. anna skriver:

    Ska man ha munnen öppen eller så stängd det går när man gör rörelserna

  31. patrik eriksson skriver:

    ska munnen vara stängd eller öppen?

  32. Lena skriver:

    Undrar om man ska ha stängd eller lite öppen mun under övningen?
    Med vänlig hälsning, lena

  33. Petra skriver:

    Jätte bra övning som hjälper. PetraKan man göra övningen flera gånger per dag?

  34. Barbro skriver:

    Har haft problem med spända käkar , axlar, halsmuskler,,nacke och örat i flera år.prssar tänder på natten. Ska nu få en bettskena. Har även besvärats av en rethosta och rinnande näsa i flera år. Gjorde nu denna övning och det kändes rejält i käkarna, men jag börjar hosta när jag gör den. Är det vanligt?

    • admin skriver:

      Hej kära Barbro

      Tungans rot sitter fast mot struphuvudet. När du låter tungan röra sig i övningen påverkar du andningsvägarna. Luftstrupen kommer att börja flytta på sig åt sidorna, uppåt och nedåt. Det innebär att bronkerna och lungorna kommer att påverkas. Det kan göra att hostreflexen aktiveras framförallt när du precis börjar göra övningen.

      Tung övningen kan på så vis också hjälpa andningsvägarna att bli av med slem.

      Mycket Qi / Gunnar & Christina

  35. Magdalena skriver:

    Hej, Detta ska testas! Har haft problem med knakande käkar i många år. Har även jag bettskena som jag sett en del andra som skrivit här har. Efter första omgången började nån muskel i halsen upp till käken hoppa (långt fram i mitten), och nu efter ha kört några varv (kanske blivit 5-6) en begynnande huvudvärk. Så det känns ju som det händer nåt väldigt snart. Ska försöka komma ihåg att göra den, det är väl det som är det svåra :). Tack för tipset!

  36. Stefan skriver:

    Wow !
    Tack !

  37. Tom skriver:

    Otrolig övning! Resultat direkt, värken när jag gapar försvann direkt, men inte när jag biter ihop med lite tryck. men resultat ändå vilket är underbart. Tack 🙂

  38. Birgitt skriver:

    Å va den rörelsen med tungan ä super bra!!! Har blivit hjälp med en gång!!!

  39. Atefe skriver:

    Hej! Jätte bra träning. Jag har börjat med den och det känns att det kommer att hjälpa mig efter tio gånger som jag har varit hos läkare utan behandling.
    MVH
    Atefeh

  40. Sofia Hansson skriver:

    Oj vilken speciell övning! Haft både huvudvärk och ont i käken då min bettskena är borta. När jag gör övningen får jag nästan halsbränna och det bränner i pannan och är nästan olidligt svårt att göra den till slutet men oj va avslappnad jag blev 🙂 häftigt!

  41. Lena Kaltea skriver:

    När jag gäspade i morse så fastnade käken i öppet läge. jätteläskigt. Var på väg till akuten men så släppte det. Jag har artros hoppas inte det kommer till käken också, ska prova denna övning nu, tack.

  42. Kristina Tominich skriver:

    Fann detta på google

  43. Charlotte skriver:

    Hej!
    Tack för att ni delar med er av jätteintressant övning som är svår men behaglig och känns där ni beskriver!
    Jag gör den helst liggande men oavsett om jag ligger eller står har jag mycket svårare att göra rörelsen med tungan åt vänster.
    Beror detta på att man är ”höger-resp vänsterhänt” eller kan det ha att göra med tidigare skador i nacken?
    Vänliga hälsningar
    Charlotte

    • admin skriver:

      Hej kära Charlotte!
      Tack:)

      Både och. Du har två tunghalvor och de kan lustigt nog vara olika smidiga och ojämnheten kan bero på tidigare skador.
      Vi står, sitter och ligger oftast mer på en sida. Det påverkar också hur tungan rör sig. Om du lutar över vikten lite åt den sidan som känns svårare kan det göra det lättare att komma åt.
      Mycket Qi / Gunnar & Christina

  44. Annie skriver:

    Har nackbesvär pga diskbråck med värk & tinnitus & käk/hals problem. Senaste tiden haft klumpkänsla i hals och gjorde övningen. DNär jag öppnade munnen efteråt ilade det till ända ner i bröstkorgen, som en nervilning och sen följde en total avslappning I hela kroppen, helt undebart! Hur är det möjligt att en så liten isolerad rörelse kan ge avslappning I hela kroppen!?Tack för detta fantastiska tips!

  45. Annika skriver:

    Kände hur det drog i mitt tinnitusöra när jag gjorde övningen. Hoppas det släpper 🙂

  46. Gunilla skriver:

    Jag har haft problem med tandpressning i hela mitt liv och med värk i nacke och axlar de senaste åren men efter att ha provat den här övningen ett par gånger känns det redan betydligt bättre och jag kan gapa större än jag kunnat förut. Det knakar och krasar mindre i käken också. För mig är det så att låsningen sitter fräst på ena sidan, den vänstra, och i början kunder jag knappt göra övningen hela varvet runt, för det tog helt stopp, men det verkar gå bättre och bättre. Har ni fler bra övningar så tar jag tacksamt emot dem ! Efter bara två dagar känner jag redan att det här kommer att förändra mitt liv 🙂

  47. Anette J skriver:

    Hur ofta ska man göra detta?

  48. Ube skriver:

    Jag når inte upp med tungan ordentligt men det käns i tungan och kinderna efteråt jag har kramp i en hals muskel o hoppas det ger med sej

    • admin skriver:

      Hej kära Ube!
      Gör rörelsen lite mindre och öka omfånget på rörelsen när det känns bättre.
      Mycket Qi / Gunnar & Christina

  49. Carina skriver:

    Jag har jätteproblem med rapningar, känns som sitter i muskulaturen. Gjorde övningen, ganska snart kommer rapningar. Fortsätter jag övningen, kommer mer rapningar. Finns det någon förklaring?

    • admin skriver:

      Tungan är ju en del av hela matsmältningskanalen. När du rör och sträcker tungan så stimulerar det hela matsmältningskanalen, ända ner i bäckenbotten. Vad jag har fattat så kommer rapningar av att man råkar svälja luft i hop med mat. Det verkar rimligt att tungövningen kan sätta igång rapningar. I förlängningen borde det vara bra att bli av med luften = inte fel att rapa när det behövs, även om det är irriterande.

  50. tommy skriver:

    hej
    jag har haft en ”klumpkänsla” i halsen under någon vecka. Fungerar detta med tungan också mot klumpkänsla hals?

    • admin skriver:

      Det kan det göra. Det finns som vanligt inga garantier;) men det har varit något som andra människor har berättat, att det har fått bort ”klump i halsen” med hjälp av övningen. Övningen kan antagligen fungera bättre mot klump i halsen om du kommer ihåg att tungan går ner i halsen, Den går hela vägen ner till stuphuvudet.

  51. Mia skriver:

    Denna fantastiska övning hjälpte mig bli av med diskbråck i nacken. Rekommenderar den varmt!!!

  52. Charlotte skriver:

    Har haft otroligt ont i nacken .
    Nackspärr konstant och varit hos en naprapat i flera veckor nu .
    Gjorde denna övning de värmde till i nacken och nu lättare att vrida nacken .
    Skall göra detta varje dag
    Tack verkligen

  53. Loh skriver:

    Inget revolutionerande än, men känns lite mindre spänt. Men undrar om man ska ha öppen eller stängd mun när man gör den – måste ju vara stängd när tungan är uppe, men sen?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följ oss: E-mail |